Rehberlik

3-6 Yaşlar Arasında Sağlıklı ÖZGÜVEN Gelişimi İçin

OLMAZSA OLMAZLAR…!

•  Çocuğunuzun elbiselerini birlikte seçin ona en az iki seçenek sunun ve kendi başına giyinmesi için cesaretlendirin, gerektiğinde yardım edin (Çocuğunuza düğme çözme-ilikleme, fermuar açma-kapama, çıt çıt açma-kapama gibi becerileri kazandırmalısınız).

•  Çocuğunuzun model alarak öğrenir. Ona olumlu davranışları kazanabilmesi için doğru model olmalısınız. Ondan beklediğiniz davranışlar için (Lütfen ifadesini kullanmak, teşekkür etmek, özür dilemek, izin istemek vb.) model olun ve bu davranışların nedenini açıklayın.

•  Çocuğunuza yaşına uygun ve başarabileceği sorumluluklar verin (Örn: Yemek hazırlıkları sırasında yardım etmesi).

•  Çocuğunuz sorumluluğunu yaptığında ya da bir etkinlikte başarılı olduğunda onu ödüllendirin ( bu bir öpücük ya da alkış olabilir).

•  Yanlış davranışlarını görmezden gelmeyin (elbette fiziksel olarak cezalandırmayın) ancak hoşlandığı etkinlikleri kısıtlayabilir ve bunu neden yaptığınızı ona anlayabileceği şekilde anlatabilirsiniz. En önemlisi kararlı ve tutarlı olun.

•  Çocuğunuzun hayatı deneme-yanılma yoluyla öğrenmesine fırsat verin. Yanlışları karşısında sabırlı olun, yanlışını kendisinin dile getirmesini/ ifade etmesini sağlayın.

•  Problemlerini etkin ve aktif olarak dinleyin. Bunun için beden dilinizi (başınızı sallamak vb) kullanın.

•  Çocuğunuzu ilgilendiren bütün konularda kararı onunla birlikte verin. Her fırsatta onun fikrini sorun.

•  Çocuğunuza kitap okuyun, öykü anlatın ve daha sonra bu öyküyü birlikte canlandırın.

•  Gezintiler yaparak, çevreyi gözlemlemesini ve sosyal kuralları yaşayarak öğrenmesini sağlayın (Alış veriş yapmak, eğlenmek vb.)

•  Çocuğunuza sizinle ve diğer yetişkinlerle sohbet etmesi, telefonla konuşması için fırsatlar verin.

•  Çocuğunuza gelişimini destekleyici, hem birlikte hem de diğer çocuklarla birlikte oynayabileceği oyuncaklar almayı tercih edin. (Yap-bozlar, hafıza kartları, evcilik oyuncakları, tamir aletleri, legolar, kavram kartları, boyalar, boncuklar, hayvanlar vb.)

                Tüm Etkinlikleriniz Sırasında; çocuğunuzun beş duyusunu kullanmasına özen gösterin Yeni bir bilgi verirken; en çok tanıdığı nesneden, en az tanıdığına; yardımla yapabilmeden yardımsız yapmaya doğru bir sıra izleyin. Ona tekrar tekrar deneme, benzer ve farklı yöntemler kullanma fırsatları vermelisiniz ve en önemlisi onun adına yapmak yerine ona rehber olmayı tercih edin.

 

ÇOCUKLARIMIZIN YARATICILIKLARINI GELİŞTİRMEK İÇİN

EVDE UYGULAYABİLECEĞİMİZ TEKNİKLER

Sevgili veliler,

Çocuklarımızın yaratıcılıklarını geliştirmek için, onlara olayların farklı boyutlarını görebilecekleri sorular hazırladık. Bu soruların cevabını dilerseniz sözle, dilerseniz resimle anlatmasını isteyebilirsiniz. Sizler de bu örnekleri çoğaltabilir, çocuklarınızla keyifli vakitler geçirebilirsiniz. İyi oyunlar…

  • Denizde bir balıksın. Balıkçının olta attığını görüyorsun. Her an oltaya takılabilirsin. Ne yapardın?
  • Ormanda yaşayan bir hayvan olsaydın, hangi hayvan olmak isterdin? Niçin?
  • Uzaylı bir arkadaşınıza mektup yazsanız ne yazardınız? Mektubu nasıl gönderirdiniz?
  • Başka birisi olabilseydin, kimin yerine geçmek isterdin? Neden?
  • Görünmez olsaydın neler yapardın?
  • Bisikletle giderken aniden havalandın ve uçmaya başladın. Nereye gidiyorsun? Yere nasıl ineceksin?
  • Duvarda asılı bir resimsin. Kimin evindesin ve neler görüyorsun?
  • Öğretmen olsan sınıfı rahatsız eden çocuğa nasıl davranırdın? Neler yapardın?
  • Bütün arabalar kırmızı renk olsa ne olurdu?
  • Makas çok ağır olsaydı ne olurdu?
  • Şemsiyen olmasa yağmur yağdığında yerine ne kullanılabilirdi?
  • Bütün çocuklar aynı anda ağlasa ne olurdu?
  • Uzaylı bir çocuk kitap yazsa o kitabın içinde neler olurdu?
  • Dişlerimizi fırçalamak için diş fırçası yerine başka ne kullanabiliriz?
  • Ayakkabımızı giymek dışında başka nerede ne amaçla kullanabiliriz?
  • Ayakkabı Olmasaydı Sokakta Gezmek İçin ayağımıza başka ne giyerdik?
  • Karıncalar bir ev yapsalar nasıl bir ev yaparlardı?
  • Gökyüzünde olsaydınız, ne olmak isterdiniz? Niçin?
  • Çok değişik bir hamburgeri nasıl yapardın?
  • Bir dağın tepesinde tırmanıyorsun. Neler gördüğünü anlat.
  • Uzayda bir gezegen bulsan ona hangi ismi verirdin?
  • İyi bir anne nasıl olur?
  • Bir sabah uyandığında büyük bir insanın vücuduna sahipsin. Ne yapardın?
  • Sihirli olsaydınız ilk ne yapmak isterdiniz?
  • Yeni doğmuş bir bebeksin. Neler gördüğünü anlat.
  • Çok önemli bir işin var. Yolda giderken sel sularının köprüyü yıktığını gördün. Karşıya geçmek için ne yapardın?

DİKKAT GÜÇLENDİRİCİ OYUNLAR

Sevgili veliler, tatil süresince çocuklarınızla oynayabileceğiniz bu oyunlar çocuklarınızın dikkat toplama becerilerini geliştirirken aynı zamanda keyifli zaman geçirmenize de yardımcı olacaktır. Üstelik dönem boyunca öğrendiklerimizi pekiştirerek kalıcı olmalarını sağlayacaktır.

 

 1. OYUN: Anne/baba farklı tiplerdeki oyuncakları çocuğun görebileceği şekilde masa üzerine yan yana sıralar. Oyuncakların fiziksel özelliklerini genelden detaylara doğru söylerler.

 (Ben yuvarlağım,  üzerimde kırmızı bir gömlek var, sesim var vb.) Çocuk hangi oyuncak olduğunu bulur. Daha sonra bunu çocuk yapar ebeveyn cevap verir.

 

2.OYUN: Çocuğun arkasını dönmesi istenir. O arkasını döndüğünde ebeveyn çeşitli sesler çıkartır (kâğıt buruşturma, cama vurma, tahtaya vurma …) ve bunların tahmin edilmesi istenir. Daha sonra aynı şeyi çocuk dener.

 

3. OYUN: Ebeveyn bir hikâyeye giriş cümlesi söyler (çok yağmurlu bir gündü, erkenden uyandım. vb) İkinci cümleyi çocuk ekler, üçüncü cümlede sıra tekrar ebeveyne geçer ve sıra ile hikâyeye devam edilir.  

 

4. OYUN: Çocukla birlikte yere uzanılır ve gözlerini kapatması istenir. Daha sonra çevreden gelen sesleri dikkatlice dinlemesi istenir ve duydukları sesleri (insan sesi, trafik sesi, musluktan damlayan su sesi, saat sesi…) tanımlamaları istenir.

 

5. OYUN: Çocuğun önünde seçilen eşyalar masanın üstüne yerleştirilir. Bu işlem bitince çocuğun arkasını dönmesi istenir. Çocuk arkasını döndüğü sırada bir eşya saklanır. Çocuk saklanılan eşyayı tahmin etmeye çalışır. Minik ipuçları verilerek yardımcı olunabilir.

 

6. OYUN: Evdeki terliklerin hepsi karışık bir şekilde ortaya konarak bir dağ oluşturulur. Sonra çocuktan terlik çiftlerini bulup yerine koymaları istenir. Bu oyunu 4-6 yaş ile oynarken; onlara bu terlik dağının içinden bir terliği anlatabilir, bulmasını isteyebilirsiniz. Örneğin; kırmızı bir terlik, mavi çizgileri var, yeşil benekleri var…

 

7. OYUN: Poşetin içine çocuğun günlük hayatında gördüğü hatta kullandığı eşyalar o görmeden konulur. Daha sonra çocuğun gözleri kapattırılır ve torbadaki eşyaları tek tek elleyip tanıması istenir.

 

8. OYUN: Çocukla karşı karşıya oturtulur. Üç dakika kadar birbirinizin üzerimizdeki giysileri inceleyeceğiniz söylenir. Daha sonra sırt sırta dönülür ve giysilerle ilgili sorular sorulur. Örn: benim çoraplarımdaki çiçekler ne renkti? Vb.

 

9. OYUN: Çocuktan bir renk düşünmesi istenir. Ebeveyn çevrelerinde bulunan nesnelerin renklerini göstererek çocuğun aklındaki rengi tahmin etmeye çalışırlar. Sonra roller değiştirilir ebeveyn bir renk tutar, çocuk bunu tahmin etmeye çalışır. Her yarışmacının üç hakkı vardır.

 

10. OYUN: Balonlar şişirildikten sonra üzerlerine dört duyguyu ifade eden çizimler yapılır (Gülen yüz, ağlayan yüz, şaşkın yüz, korkmuş yüz). Sonra balonlar yan yana yerleştirilir. Anne/baba çeşitli durumlar anlatarak önce kendi duygusunu anlatan yüzü seçer. Daha sonra çocuk seçer ve anlatır…

 Örn: Oyuncaklar toplanmadığı zaman ben kendimi bu balon gibi hissediyorum. Sen kendini nasıl hissediyorsun? Şeklinde sorular yöneltilebilir. Aynı etkinlik okunan bir hikâye ile de yapılabilir.

 

11. OYUN: Anne-baba bir takım geometrik şekiller çizerek çocuğa bir dakika süreyle gösterir. Bir dakika sonra resim kapatılır ve çocuktan hatırladığı kadarını çizmesi istenir. 

 

12.OYUN: Çeşitli renklerdeki legolar ortaya konur. Sonra bu legolar belli bir kural çerçevesinde renk sırası takip edilerek dizilir. Örnek: sarı-mavi-kırmızı -sarı-mavi-kırmızı- şeklinde sıralanır. Çocuğun sırayı devam ettirmesi beklenir.



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 0  kişi beğendi